huisreglement

  • foto's
  • huisreglement
  • brandcentrale
  • microgolfoven
  • KotNet
  • rookmelder

 

Het huren van een kamer op dit adres geeft de huurder een aantal rechten.
Tegelijkertijd krijgt hij daardoor een verantwoordelijkheid waaraan een aantal plichten zijn verbonden, die het aangenaam samenleven met de andere studiegenoten mogelijk maakt.

Algemeen


• Het volledige huis is rookvrij.
• Huisdieren zijn niet toegelaten.

Gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes


Keuken


Algemeen
Na elk gebruik, wordt de keuken in een nette en ordentelijke toestand achtergelaten
• De tafel is afgeruimd
• De afwas is gedaan
• Het servies en ander gerief zijn netjes opgeborgen in de kasten
• De handdoeken hangen open te drogen,
• Kookplaat en andere apparaten, aanrecht en afwasbak zijn gereinigd.

Gebruik van de koelkast
• Elke student heeft het recht etenswaren te bewaren in de gemeenschappelijke koelkast.
• Het is daarbij zijn plicht om oude en/of vervallen etenswaren tijdig te verwijderen.
• Het is de gezamenlijke plicht van alle gebruikers om de netheid en properheid van de koelkast steeds te garanderen.
Daarom zullen zij de koelkast aan het einde van elke trimester (Kerstmis, Pasen en grote vakantie) volledig leeg te maken, uit te kuisen en te poetsen, het vriesvak te ontdooien en uit te kuisen.

Gebruik van de opbergkasten
• Elke student heeft een eigen keukenkastje toegewezen gekregen.
• Het kan gebruikt worden voor servies, bestek, ander keukengerief alsook niet bederfbare etenswaren.
• Boven op de kasten mag niets geplaatst worden.


Douche


• Na het gebruik van de douche wordt de douchecel, de muren, kuip en douchegordijn gereinigd en droog gemaakt.
• Het roostertje dient proper gemaakt te worden.
• In de douche mogen geen zeep, shampoo of andere flacons of flessen staan: na het gebruik van de douche dienen deze meegenomen te worden naar de kamer van de huurder.

Gang en trappenhal


• Gang en trappenhal moeten met respect en in alle rust gebruikt worden.
• Voordeur en andere deuren worden steeds voorzichtig geopend en gesloten.
• In de gang en trappenhal mag nooit iets gestald worden.

Garage


• Elke student heeft het recht om de garage te gebruiken voor het stallen van één fiets. Hij heeft daartoe een fietsenstaanplaats toegewezen gekregen: het kamernummer staat vermeld op het fietsenrek.
• Andere zaken mogen er onder geen beding geplaatst worden.


Afval


• Het gebruik van de kelder maakt geen onderdeel uit van het huurcontract.
• De verhuurder verleent aan de huurders een gunst door de kelder ter beschikking te stellen voor het tijdelijk stallen van goed verpakt afval.
• De huurders zijn verantwoordelijk voor het sorteren, verpakken en tijdig aanbieden of wegbrengen van alle afvalfracties.
• Tussen de opeenvolgende ophaalrondes worden alle afvalfracties netjes, hygiënisch en in afgesloten zakken of containers, geplaatst in de centrale kelder (waar zich de trap bevindt).
• Bij elke ophaalronde wordt het afval aangeboden.
• Vuilniszakhouders zijn voorzien in de centrale kelder.
• Om hygiënische redenen mag afval nooit in de keuken gestockeerd worden.
Kosten die hieruit voortkomen (zoals extra poetsbeurten of ongediertebestrijding) zijn volledig ten laste van de studenten en worden gelijkelijk over hen verdeeld.

Verbruik


Elke huurder is verplicht op een rationele wijze om te gaan met het gebruik van apparaten en/of systemen die een electriciteits-, gas- of waterverbruik genereren ; ongeacht deze apparaten/systemen zich in de gehuurde kamer of in de gemeenschappelijke delen bevinden.
Zo kan het niet dat bvb. :
• de verwarming is ingeschakeld bij afwezigheid van de huurder
• de verwarming is ingeschakeld terwijl vensters en/of deuren openstaan
• de verlichting is ingeschakeld in de gehuurde kamer bij afwezigheid.

Kamer


• De huurder is verplicht de kamer ‘als een goede huisvader’ te beheren. Tot 3x per academiejaar zal de kamer geïnspecteerd worden op orde, netheid en hygiëne. Deze inspectie zal op voorhand worden aangekondigd. De ouders van de huurder worden op de hoogte gehouden van het resultaat van elke inspectieronde.
• Op de kamers kunnen eventueel posters aan de muur bevestigd worden; echter enkel met kopspelden.
• Het is niet toegelaten andere bevestigingssystemen te gebruiken (zoals, nagels, vijzen, tweezijdig klevende tape, …).
• Gaten boren is niet toegelaten.
• Schilderen van (onderdelen van) de kamer is enkel toegestaan mits de expliciete toestemming van de verhuurder. De huurder zal eraan gehouden worden om, op eigen kosten, de kamer, op een kwalitatieve manier, opnieuw in de oorspronkelijke kleur te laten schilderen.
• Voor de kamers met balkon (0202 en 0203): het is niet toegelaten puntbelastingen op het balkon uit te oefenen. Bvb. het plaatsen van stoelen of tafels, betreden met schoenen die voorzien zijn van hakken, ...

Bovenop de hierboven beschreven verantwoordelijkheden dient aan het einde van het contract de kamer grondig schoongemaakt te worden. De huurder kan hiervoor best de plaatsbeschrijving gebruiken als referentie:
• muren, randen, opkanten, radiatoren (boven, onder en achter) en venstertabletten dienen afgestoft te worden,
• vloeren dienen gekuist te worden met zeep (ook onder het bed en andere moeilijk bereikbare plaatsen),
• wastafels en kranen dienen met antikalkmiddel gereinigd te worden,
• spiegels moeten gepoetst worden,
• vensters en ramen dienen binnen en buiten gewassen te worden,
• kasten moeten leeggemaakt en uitgekuist worden,
• verlichting dient in goede staat en functionerend achtergelaten te worden: zie plaatsbeschrijving,
• de rookmelder moet voorzien zijn van een geladen batterij: zie plaatsbeschrijving,
• het afval dat verzameld wordt bij het ontruimen van de kamer wordt door de huurder mee naar huis genomen.
Eventuele schade in de kamer wordt hersteld door de huurder of op zijn kosten.

Plat dak


• Het platte dak mag, tenzij in geval van brand, nooit betreden worden.

Interventie van de verhuurder


• Herhaaldelijke afwijkingen op dit huisreglement zullen, zonder verdere waarschuwing, door de verhuurder verholpen worden.
• Kosten, van welke aard ook (verplaatsing, extra poetsuren, opruimen, sorteren, aanbieden en laten verwerken van afval, …) die voorvloeien uit het niet naleven van deze afspraken, zijn volledig ten laste van de studenten. Zij zullen, bij gebrek aan concrete informatie over wie de veroorzaker is, evenredig over alle studenten verdeeld worden.